Podstawowe informacje na temat szczęk hamulcowych i ich wymiany

Aby możliwe było hamowanie pojazdu, konieczne jest prawidłowe działanie elementów układu hamulcowego odpowiedzialnych za tarcie umożliwiające wytracenie prędkości. W hamulcach tarczowych elementy te to klocki. Jeśli chodzi o hamulce o konstrukcji bębnowej to mamy tutaj do czynienia ze szczękami naciskającymi na bęben. Dobrze jest dowiedzieć się czegoś na ich temat.

Pixabay/Autor: emkanicepic

Szczęki hamulcowe to elementy wywołujące tarcie na bębnach. Posiadają one specjalne okładziny cierne, które oddziałują na główny element hamulca bębnowego. W każdym hamulcu wykorzystywana jest para szczęk.

Oczywiście silne tarcie i związane z nim wysokie temperatury to czynniki sprawiające, że szczęki są jednym z najszybciej zużywających się komponentów w układzie hamulcowym. Są one produkowane z solidnych materiałów, ale zdaniem fachowców z firmy https://mobilnymechanik-poznan.pl i innych porządnych serwisów, należy dokonywać ich wymiany co około 50 tysięcy kilometrów.

Wymiana szczęk hamulcowych – istotne informacje

Budowa hamulca bębnowego jest dość zwarta, więc ocena stanu szczęk wiąże się z koniecznością jego rozebrania. O problemach ze szczękami (takich jak zużycie lub uszkodzenie) może świadczyć słabsze hamowanie, wyczuwanie drgań oraz słabe działanie ręcznego hamulca bębnowego. Sama wymiana szczęk nie jest trudna po rozebraniu hamulca.

Rozbierając hamulec bębnowy należy uważać, aby nie uszkodzić bębna. Dobrze jest demontować kolejne elementy i układać je w odpowiedniej kolejności. Jeżeli bęben będzie mocno trzymał się piasty, nie należy uderzać go młotkiem. Może to bowiem spowodować uszkodzenie piasty i bębna.

Czym jest samoregulator szczęk hamulcowych?

W hamulcach bębnowych istotną rolę odgrywa tak zwany samoregulator szczęk. Odpowiada on za zmniejszenie odległości pomiędzy szczękami a bębnem. To pozwala na zachowanie optymalnego tarcia i unikanie zbyt silnego zużycia. Właściwe ustawienie tego elementu umożliwia jazdę nawet przez kilkaset kilometrów przy zużytych szczękach.

Uszkodzenie samoregulatora to dość poważna sprawa. Szczęki utracą bowiem styczność z bębnem, a to osłabi lub spowoduje całkowity zanik siły hamowania.

Regeneracja szczęk hamulcowych

Istnieją sytuacje, w których nie ma potrzeby wymiany całych szczęk. Dość często zużyte elementy tego rodzaju kwalifikują się do regeneracji. W ramach tego procesu wyjmuje się hamulec bębnowy i ocenia stan jego elementów. Wszelkie wadliwe komponenty są wymieniane. W przypadku szczęk, konieczne jest ich czyszczenie i wymiana okładzin, ponieważ tylko one stykają się z bębnem i najmocniej się zużywają.

Po wykonaniu tych czynności, cały hamulec musi zostać ponownie złożony w całość. Wymiany okładzin trzeba dokonać na wszystkich szczękach na danej osi. W przeciwnym wypadku można się narazić na słabe hamowanie i złą kontrolę nad pojazdem. Alternatywą dla samodzielnych działań jest skorzystanie z pomocy dobrego mechanika. Taki fachowiec oceni czy wystarczy regeneracja czy może jednak będzie potrzebna wymiana szczęk.