Rozrząd to bardzo ważny element silnika w aucie. To on odpowiada za sterowanie tłokami i zaworami. Oprócz zaworów, rozrząd obejmuje wałek z krzywkami, przekładnie oraz pasek lub łańcuch. Często ludzie mylnie używają określenia rozrządu w stosunku do paska lub łańcucha, który w rzeczywistości jest napędem rozrządu.

Łańcuch lub pasek działa razem z kołami zębatymi i wałkami. Odpowiada on za przekazywanie momentu obrotowego z wału korbowego na wałki rozrządu. Dodatkowo dzięki niemu synchronizowana jest praca tłoków i zaworów w cylindrach.
Częstotliwość wymiany elementów napędu i samego rozrządu
Zwykle rozrząd bazujący na łańcuchu jest trwalszy i może wytrzymać nawet 400 tys. kilometrów przebiegu. Z kolei pasek i rozrząd bazujący na nim wymienia się co 60-100 tys. kilometrów lub co 5-7 lat.
Objawy uszkodzenia łańcucha i paska rozrządu
Objawy uszkodzenia łańcucha są dość charakterystyczne. Wiążą się one z faktem rozciągania się tego elementu. Oto przykłady:
-
metaliczny hałas przy rozruchu zimnego silnika – napinacz nie jest w stanie napiąć łańcucha, który uległ rozciągnięciu (dźwięk może słabnąć, ale nie znika),
-
nierówne działanie jednostki napędowej (falowanie obrotów, przygasanie silnika i problemy z odpalaniem),
-
włączona kontrolka check engine.
Jeśli chodzi o pasek to mogą pojawić się następujące objawy:
-
problemy z uruchomieniem silnika,
-
wypadanie zapłonu i klekot silnika,
-
olej wycieka w przedniej części jednostki napędowej.
Zaniedbanie wymiany paska lub łańcucha może prowadzić do różnych problemów. Między innymi zawory mogą ulec wygięciu lub złamaniu. Uszkodzona może też zostać głowica silnika oraz pozostałe komponenty osprzętu jednostki napędowej.
Na szczęście na rynku działalność prowadzi wiele serwisów stacjonarnych oraz mobilnych, takich jak na przykład https://mobilnymechanik.katowice.pl. Ich oferty obejmują różne działania, w tym również kontrolę stanu oraz wymianę rozrządu i jego napędu.