Po czym poznać, że łańcuch rozrządu uległ zużyciu?

W końcowych latach XX wieku łańcuch rozrządu był bardzo trwałym elementem, dzięki któremu silnik był w stanie pokonać nawet kilkaset tysięcy kilometrów bez naprawy i potrzeby wymiany całego rozrządu. Aktualnie silniki są o wiele bardziej skomplikowanymi jednostkami. Łańcuchy są znacznie mniej trwałe i muszą zapewnić ruch wielu podzespołom.

Łańcuchy rozrządu charakteryzują się krótkim okresem żywotności ze względu na fakt, że dzisiejszym producentom nie opłaca się wytwarzanie trwałych elementów. Dodatkowo komponenty takie muszą spełniać liczne normy w zakresie emisji spalin, emitowanego hałasu, itp. Warto więc regularnie sprawdzać łańcuchy, aby upewnić się co do ich stanu technicznego.

Jakie są przyczyny zużycia łańcucha rozrządu?

Im więcej kilometrów pokona samochód tym bardziej wyciąga się łańcuch, a napęd przestaje pracować tak jak powinien. Po pewnym czasie łańcuch może przeskakiwać, a nawet się zerwać powodując przy okazji zniszczenie tłoków i zaworów jednostki napędowej. Spadek ciśnienia oleju w wyniku nieszczelności lub używania nieodpowiedniego oleju zmniejsza siłę, z jaką łańcuch jest napinany, a to z kolei prowadzi do jego poluzowania. Taki łańcuch uderza o obudowę i nie nachodzi równo na koła zębate znajdujące się na wałku rozrządu. W najgorszym przypadku dojdzie nie tylko do uszkodzenia tłoków i zaworów. Może się okazać, że cały silnik będzie się nadawał jedynie na złom.

Sygnały świadczące o zużyciu łańcucha rozrządu

W nowszych pojazdach o usterce łańcucha może świadczyć zapalająca się kontrolka „check engine”. Złe ustawienie wałków rozrządu powoduje wyświetlenie się takiego komunikatu. O problemie może świadczyć grzechotanie, terkotanie czy też szorowanie słyszane na nierozgrzanym silniku, którego intensywność wzrasta przy dodawaniu gazu. Inne objawy problemu to spowolniona reakcja na dodawanie gazu czy też nierówna praca jednostki napędowej.

Dbanie o łańcuch rozrządu i jego wymiana

Zwykle producenci pojazdów nie informują kiedy wymieniać łańcuch, ponieważ jego stan jest uzależniony od intensywności użytkowania auta, dbania o odpowiednią ilość i jakość oleju, itp. Po wykryciu objawów zużycia warto wymienić łańcuch oraz elementy współpracujące z nim. Warto inwestować w komponenty wysokiej jakości, ponieważ tanie zamienniki mogą spowodować zniszczenie silnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *