Jednym z ważniejszych systemów samochodowych odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa jazdy jest układ hamulcowy. Składa się on z wielu elementów, takich jak pedał hamulca, pompa hamulcowa, przewód ciśnieniowy, elastyczny oraz zaciski.
Po wciśnięciu pedału hamulca, pompa tłoczy płyn hamulcowy pod dużym ciśnieniem. Dzięki temu tłok, który znajduje się w zacisku może docisnąć klocki do tarczy obracającej się razem z kołem. Pozwala to na wytracenie prędkości i całkowite zatrzymanie pojazdu. Odpowiedni stan klocków i tarcz hamulcowych odgrywa bardzo istotną rolę dla prawidłowego działania układu hamulcowego, ale nie należy zapominać o regularnej kontroli i wymianie płynu hamulcowego.
Co może świadczyć o niskiej jakości płynu hamulcowego?
Bardzo istotnym objawem świadczącym o płynie niskiej jakości jest pedał hamulca wpadający w podłogę. Może to świadczyć o zawilgoceniu płynu. W okresie jesieni i zimy, gdy wilgotność jest duża, płyn hamulcowy jest narażony na utratę swoich właściwości.
Wymiana płynu hamulcowego
Już przy 1% zawartości wody należy zastanowić się nad wymianą płynu hamulcowego. Poziom 3% – 5% może już sprawić, że hamulce nie zadziałają prawidłowo przy hamowaniu awaryjnym. Producenci samochodów oraz specjaliści z branży motoryzacyjnej zalecają wymianę płynu hamulcowego co 30-60 tysięcy kilometrów lub co 2 lata. Wielu fachowców zaleca też wymianę płynu przy okazji wymiany tarcz hamulcowych.
W starszych pojazdach wymiana płynu hamulcowego zajmuje zaledwie kilkadziesiąt minut bez potrzeby odpowietrzania układu. W nowoczesnych autach z ABS konieczne jest zastosowanie sprzętu diagnostycznego i specjalnych procedur związanych z odpowietrzaniem układu hamulcowego.
Kontrola poziomu płynu hamulcowego
Oprócz kontroli jakości, ważna jest kontrola ilości płynu hamulcowego. Można to zrobić z pomocą specjalnych systemów diagnostycznych, ale można zrobić to samodzielnie. Wystarczy sprawdzić zbiornik. Ilość płynu musi sięgać kreski oznaczającej maksimum lub znajdować się niewiele pod nią. Dodatkowo płyn taki powinien być przezroczysty lub żółty. Ciemny kolor płynu może oznaczać jego zanieczyszczenie (np. korozją z rdzewiejących elementów układu). Jeśli płynu jest za mało lub jego jakość jest niska to konieczna jest jego natychmiastowa wymiana na taki sam. Mieszanie różnych płynów jest bowiem niewskazane.