Dla wielu posiadaczy pojazdów użytkowanie samochodu polega na jego tankowaniu, myciu i jeżdżeniu nim na krótszych oraz dalszych dystansach. Dobrze jest jednak znać różne elementy silnika znajdujące się pod maską po to, aby je zlokalizować i ocenić ich stan techniczny w celu uniknięcia poważnej awarii. Jednym z takich elementów jest pasek rozrządu, którego awaria w czasie jazdy może być bardzo kosztowna.
Czym jest pasek rozrządu i jakie spełnia zadania?
Pasek rozrządu to element gumowy, który ma bardzo istotny wpływ na prawidłowe działanie jednostki napędowej w pojeździe. Jego zadaniem jest synchronizacja układu rozrządu pozwalającego na prawidłową pracę wału korbowego oraz na właściwe otwieranie i zamykanie cylindrów. Pasek jest elementem, w przypadku którego czasami nawet bardzo doświadczeni mechanicy mają problem z oceną czy wystąpiły jakieś usterki.
Objawy mogące świadczyć o problemie z paskiem rozrządu
Jedną z oznak świadczących o możliwym problemie z paskiem rozrządu są dziwne odgłosy wydawane przez jednostkę napędową. W przypadku ich usłyszenia, należy natychmiast zaprzestać jazdy. Czasami jednostka napędowa zatrzyma się samoczynnie. Ponowne jej uruchomienie nie jest dobrym pomysłem, ponieważ może to doprowadzić do pogłębienia uszkodzeń. Warto regularnie kontrolować pasek w poszukiwaniu małych przetarć, rys czy też uszkodzeń brzegów. Jeśli pasek pozbawiony jest ząbków to mogło już dojść do uszkodzenia części silnika.
Istotna jest też kontrola elementów i podzespołów, które są połączone z paskiem rozrządu. Wszelkie wady, uszkodzenia i usterki takich elementów wpływają niekorzystnie na stan paska. W przypadku wykrycia plam oleju oraz różnych płynów warto profilaktycznie dokonać wymiany paska, ponieważ płyny takie osłabiają jego strukturę i sprzyjają szybszemu zniszczeniu.
Prawidłowe dbanie o pasek rozrządu
Przede wszystkim należy zapoznać się z informacjami producenta paska dotyczącymi liczby kilometrów, po przejechaniu których element nadaje się do wymiany. Warto jednak pamiętać, że żywotność paska rozrządu skracają trudne warunki drogowe i agresywna jazda. Dlatego istotna jest wzrokowa ocena stanu paska. Po kupnie samochodu powinno się profilaktycznie wymienić ten element albo nawet cały rozrząd. Należy uważać na ewentualne wycieki płynu chłodzącego czy też oleju, który kapiąc na pasek powoduje jego szybsze zużycie.