Olej silnikowy jest płynem eksploatacyjnym, który ma istotne znaczenie dla prawidłowego działania i stanu jednostki napędowej. Zadaniem takiego preparatu jest smarowanie elementów metalowych oraz zapewnienie odpowiedniej czystości silnikowi, odbieranie jego ciepła i ochrona przed rozwojem korozji. W związku z tym ważna jest regularna wymiana preparatu smarującego i utrzymywanie jego odpowiedniego poziomu. Warto między innymi wiedzieć ile litrów oleju powinno się wlać do silnika.
Ile litrów oleju należy wlać do jednostki napędowej?
Jeśli chodzi o magistralę olejową to jej pojemność nie jest stała i zależy od wielkości, pojemności, rodzaju konstrukcji i ilości cylindrów w silniku. Długie sześciocylindrowe silniki rzędowe mieszczą podobną ilość płynu smarującego co 8-cylindrowe silniki w układzie V charakteryzujące się kompaktową budową. Oznacza to, że niektóre silniki wymagają zaledwie 3 litrów oleju, a do innych trzeba będzie wlać aż 10 litrów. Aby poznać dokładną ilość obowiązującą dla danego auta, niezbędne jest zapoznanie się z instrukcją obsługi pojazdu.
Uzupełnianie poziomu oleju, gdy miernik wskazuje minimum
Jeśli miernik wskazuje minimalny poziom oleju, należy uzupełnić olej. Konieczne jest wlanie takiego samego preparatu, który już znajduje się w jednostce napędowej. Ilość oleju pomiędzy kreską oznaczającą minimum, a kreską maksimum to jeden litr. Warto więc kupić litrową butelkę oleju i wlać ją całą do silnika. Oczywiście od razu po dolewce na bagnecie nie zostanie zauważona wartość maksymalna, ponieważ musi upłynąć trochę czasu zanim olej spłynie na dno miski olejowej. Poziom oleju powinno się sprawdzać przynajmniej 30 minut po zakończeniu jazdy, aby mieć pewność, że jest on miarodajny.
Czy zbyt wysoki poziom oleju jest problemem?
Za niska ilość oleju może doprowadzić do zatarcia silnika, jednak jego zbyt duża ilość również potrafi być szkodliwa. Czasami ilość może doprowadzić do powstania zbyt wysokiego ciśnienia co z kolei prowadzi do uszkodzenia uszczelek gumowych, odmy albo filtra oleju. Takie sytuacje mają miejsce w przypadku mocnym przepełnieniu. Mniejsze przepełnienie na poziomie 100-500 ml nie powinno sprawiać problemu. Mimo to należy zawsze starać się dolewać świeży olej tak, aby nie przekroczyć maksymalnej wartości na bagnecie. Warto uzupełniać olej małymi dawkami i regularnie sprawdzać jego poziom na mierniku. Duże butelki olejów posiadają specjalną podziałkę, dzięki której dawkowanie jest ułatwione.
Jaki pobór oleju jest dopuszczalny?
Spalanie małej ilości oleju w czasie normalnej eksploatacji jednostki napędowej to zjawisko naturalne, które nie jest niczym dziwnym. Nawet w przypadku perfekcyjnego działania uszczelniaczy zaworowych i pierścieni tłokowych, mała ilość oleju (tzw. film olejowy) może ulec spaleniu w komorze spalania razem z mieszanką paliwa i powietrza.
Zdaniem producentów samochodów, jednostka napędowa ma prawo zużyć około 1 litr oleju na 1000 kilometrów, jednak w rzeczywistości pobór oleju nie powinien przekraczać poziomu 100 ml na 1000 km. Większy pobór może być związany z dynamiczną, agresywną jazdą sportową, ciągnięciem ciężkiej przyczepy lub jazdą w terenie górskim, która obciąża jednostkę napędową. Warto regularnie (co 1000 km) sprawdzać poziom oleju, aby uniknąć sytuacji, w której na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka informująca o niskim ciśnieniu.