Można śmiało powiedzieć, że większość współczesnych kierowców miała do czynienia z systemami ABS dostępnymi w różnych pojazdach. Od pewnego czasu system ten stanowi obowiązkowy element wyposażenia aut. Rozwiązanie to jest bardzo korzystne w nagłych sytuacjach, w których chroni ono pojazd przed poślizgiem.
System znany pod nazwą ABS obowiązuje w każdym pojeździe trafiającym na rynek Unii Europejskiej. Przepis ten obowiązuje od 1 lipca 2004 roku. Oczywiście rozwiązanie to było również wykorzystywane wcześniej w wielu pojazdach, nawet w starszych modelach z lat 80-tych XX wieku. Na system ABS składają się specjalne czujniki mierzące prędkość obracania się kół w czasie jazdy. W starszych modelach aut wykorzystywany był zaledwie jeden czujnik, który dodatkowo sterował działaniem wszystkich hamulców. Aktualnie stosowane są konstrukcje czterokanałowe, w których każdy czujnik odpowiada za przypisane mu koło.
ABS – co to takiego?
Układ ABS ma za zadanie ochronę przed blokowaniem się kół podczas hamowania. Wpływa to na poprawę sterowania pojazdem w czasie hamowania w awaryjnych sytuacjach (na śliskiej nawierzchni, itp.) oraz na ochronę przed wpadnięciem w niebezpieczny poślizg. Pracujący system ABS umożliwia stałe zwiększanie i zmniejszanie siły hamowania. Koło jest hamowane pulsacyjnie i pozwala to na skuteczne zatrzymanie auta. Na układ ABS składają się trzy podstawowe elementy:
- pompa ABS,
- sterownik,
- czujniki.
Działanie systemu ABS
Kluczową rolę w układzie hamulcowym odgrywa oczywiście płyn przenoszący siłę naciśnięcia pedału na klocki hamulcowe. W związku z tym przy mocniejszym wciśnięciu pedału hamulca, auto zahamuje silniej. Aby nie doprowadzić do zablokowania się kół, system ABS reguluje ciśnienie. W czasie hamowania czujniki regularnie kontrolują prędkość obracania się kół. Wolniejsza prędkość kręcenia się koła odbierana jest przez czujnik jako poślizg. W takiej sytuacji czujnik wysyła do pompy ABS sygnał zmniejszający ciśnienie płynu hamulcowego w danym kole, a to powoduje spadek siły hamowania. Po wyrównaniu prędkości, ABS przestaje funkcjonować i uruchamia się przy kolejnym nieprawidłowym odczycie. W autach z jednym czujnikiem zasada działania jest taka sama, tylko że czujnik obniża poziom ciśnienia w całym układzie hamulcowym.
Każdy może łatwo sprawdzić działanie systemu ABS na śliskiej drodze lub trasie pokrytej piaskiem. W przypadku mocniejszego hamowania odczuwalne będzie pulsowanie pedału hamulca pod stopą. Oznacza to, że układ działa i chroni pojazd przed zablokowaniem kół podczas hamowania.
Awarie systemów ABS i ich objawy
ABS to z pewnością jeden z najmniej awaryjnych układów w pojeździe. W przypadku pojawienia się usterki, zapali się kontrolka ABS. Oczywiście w przypadku takiej awarii nie należy całkowicie rezygnować z jazdy, ale konieczne jest zachowanie większej ostrożności.
- Usterka nie jest odczuwalna na suchej i czystej jezdni.
- Hamowanie na śliskiej lub piaszczystej drodze może doprowadzić do zablokowania się kół, ponieważ system ABS nie zadziała. W takiej sytuacji warto samodzielnie hamować pulsacyjnie.
- Zwykle przyczyną awarii jest czujnik prędkości obrotowej kół. Jest on umieszczony przy piaście koła, przez co jest narażony na kontakt z pyłem, kurzem, wysoką temperaturą, wodą, itp.
- O wiele rzadsza jest usterka zaworów pompy ABS. Objawem takiego problemu jest miękki pedał hamulca wpadający w podłogę. Aby wykryć taką usterkę, należy skorzystać ze sprzętu do diagnostyki komputerowej.
Jak skutecznie hamować z systemem ABS?
Głównym zadaniem systemu ABS jest zapewnienie bezpiecznego hamowania. Auta wyposażone w taki system skutecznie radzą sobie z hamowaniem, a jego droga jest o wiele krótsza w porównaniu z autami, które nie korzystają z takiego rozwiązania. Pulsacyjne hamowanie pojazdem bez ABS nie jest aż tak skuteczne. Warto zwrócić uwagę na poniższe zalecenia, aby w pełni wykorzystywać potencjał drzemiący w układzie ABS:
- Przy hamowaniu w trudnych warunkach trzeba mocno wcisnąć hamulec i go nie puszczać aż do momentu, w którym pojazd się zatrzyma.
- Hamowanie pulsacyjne w autach z ABS wydłuża drogę hamowania. Puszczany co chwilę pedał hamulca przerywa pracę układu, który nie działa skutecznie i optymalnie.
- Jeśli zbliżamy się do przeszkody w czasie hamowania, należy ominąć ją z wciśniętym pedałem hamulca. Układ ABS zapobiegnie zablokowaniu się kół, więc kierowca ma zapewnioną idealną kontrolę nad torem jazdy.
ABS to duże udogodnienie, do którego kierowcy się przyzwyczaili. Jest on bardzo skuteczny i chroni pojazd przed zblokowaniem kół podczas hamowania oraz przed poślizgiem. W przypadku pojawienia się problemów z tym systemem, na desce rozdzielczej zapali się kontrolka ostrzegawcza. Wystarczy podpiąć komputer diagnostyczny, aby dowiedzieć się jaki element jest problemem, a następnie dokonać naprawy.