Na terenie naszego kraju działalność prowadzi wiele firm specjalizujących się w mobilnym serwisie opon samochodowych. Podstawą ofert takich firm jest skuteczna naprawa opon bezpośrednio na miejscu wystąpienia awarii na trasie. Po takiej usłudze pojazd jest gotowy do dalszej podróży bez potrzeby transportu uszkodzonej opony do stacjonarnego warsztatu.

Profesjonalne firmy, których specjalizacją jest wulkanizacja mobilna w Szczecinie i innych zakątkach Polski, zatrudniają wykwalifikowanych fachowców. Korzystają oni z nowoczesnych urządzeń i narzędzi, które gwarantują wysoką jakość i skuteczność napraw. Typowa usługa wulkanizacji mobilnej obejmuje kilka poniższych etapów.
Diagnostyka opony i ocena jej uszkodzenia
Podstawową czynnością jest oczywiście zdiagnozowanie problemu. Po dotarciu na miejsce zdarzenia fachowcy dokonują oględzin opony w celu identyfikacji rodzaju uszkodzenia i jego miejsca. Ustalane jest czy doszło do przebicia czy też może do innego problemu z oponą. Kontroli podlegają następujące elementy:
- bieżnik,
- ściany boczne,
- całość pod kątem zanieczyszczeń, które mogą pogorszyć stan opony.
Demontaż i przygotowanie ogumienia do naprawy
Jeśli uszkodzenia nie eliminują możliwości naprawy, wówczas opona jest zdejmowana z felgi. Wulkanizator korzysta ze specjalnego sprzętu, który pozwala na bezproblemowe zdjęcie opony bez uszkodzenia obręczy.
Po zdjęciu opony, miejsce uszkodzenia jest oczyszczane, tak aby żadne zanieczyszczenia nie utrudniły naprawy i nie wpłynęły negatywnie na jej jakość. Dodatkowo technik poszukuje miejsc, w których powietrze uchodzi z opony (np. zanurzając koło w wannie z wodą, itp.).
Skuteczna naprawa lub wymiana opony
Kolejną czynnością jest naprawa uszkodzonego ogumienia. Najczęściej ubytki likwiduje się nakładając łatę albo korek od wewnątrz. Element taki jest następnie wulkanizowany tak, aby uzyskał on trwałe połączenie z materiałem, z którego wykonano oponę. Po naprawie i odczekaniu kilkunastu minut, miejsce uszkodzenia odzyskuje swoją trwałość, a opona może być bezpiecznie użytkowana.
Czasami uszkodzenia dyskwalifikują możliwość naprawy (np. dziury w ścianach bocznych lub dziury o zbyt dużej średnicy). Czasem opony po prostu są już za stare i sparciałe. W takim przypadku na felgę nakładana jest nowa opona lub ogumienie używane. Wiele serwisów oferuje możliwość zamówienia ogumienia, ale nie ma też problemu z zakładaniem opon dostarczonych przez klienta.
Montaż opony i jej sprawdzenie pod kątem szczelności
Po zamontowaniu nowej lub naprawionej opony na feldze jest ona pompowana zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu i opony. Następnie jest ona sprawdzana pod kątem szczelności.
Przed ostatecznym montażem koła na osi, jest ono wyważane. Dzięki temu można mieć pewność, że koło nie będzie powodować bicia, drgania kierownicy ani innych problemów.